Consumenten kiezen vooral winkels, die goed aansluiten bij hun eigen “stijl van leven”. Zo zal de ene consument graag een winkel bezoeken met een brede collectie van de bekende merken, terwijl de andere consument eerder kiest voor een retailer-brand als H&M of Zara. In de DISC retail verkenner zijn verschillende voorbeelden gegeven van de voorkeuren die de acht  DISC doelgroepen hebben. Voor retail formules kan het leefstijlprofiel van de klanten op basis van consumenten onderzoek goed worden vastgesteld. Maar ook van zelfstandige retailers kan aan de hand van een klant- of relatiebestand een nauwkeurig leefstijl- en demografisch profiel van de klantgroep worden samengesteld. In samenwerking met INretail is hiervoor een speciaal programma voor samengesteld.

Naast een goed beeld van het profiel van de doelgroep, is het natuurlijk ook van belang om de doelgroep te kunnen vinden. In het verzorgingsgebied, of online. DISCvision heeft hier enkele tools voor ontwikkeld.

  • Op basis van de herkomst van de huidige klanten kan het verzorgingsgebied van een winkel worden bepaald. Vervolgens kan met behulp van de DISC database van Nederland bekeken worden waar dit klantprofiel nog meer naar voren komt. Deze wijken of buurten kunnen met behulp van een doelgroep index worden weergegeven. Dit maak een snelle selectie van gebieden voor folder of andere local marketing activiteiten mogelijk. Zo laat deze kaart van Den Haag goed zien in welke buurten de Blauwe doelgroep vaker aanwezig is, en in welke buurten vooral consumenten met een Geel klantprofiel wonen.
  • Met behulp van het doelgroep profiel kunnen ook postcode gebieden of woonplaatsen worden geselecteerd voor Google campagnes.