06 juli

Begin mei zijn de resultaten uit het koopstromen onderzoek voor Oost Nederland door i&o research gepubliceerd. In dit onderzoek is ook aandacht besteed aan de verschillende klanttypen die de winkelgebieden in deze 53 gemeenten in Overijssel, Drenthe, Gelderland en Flevoland bezoeken.

Uit het onderzoek komen duidelijke verschillen tussen de DISC klanttypen naar voren:

De mogelijkheden voor modewinkels. De ene gemeente is de andere niet!

Naarmate in een gemeente meer consumenten met een Lime of Groen klantprofiel wonen, worden er méér modeaankopen in fysieke winkels gedaan en minder mode online gekocht.
Maar in gemeenten waar meer consumenten met een Aqua en Blauw klantprofiel wonen, is deze situatie precies andersom. Dit leidt tot grote verschillen in de winkelvloeroppervlakte voor modewinkels. Zo komt dit verschil voor twee goed vergelijkbare middelgrote gemeenten in Oost Nederland uit op ruim 3.600 meter wvo!
In het algemeen zijn consumenten de afgelopen jaren meer modeaankopen online gaan doen. Deze cijfers laten zien, dat ook het leefstijlprofiel van de consumenten in een gemeente een duidelijke invloed kan hebben op de aantallen of winkelvloeroppervlakte voor mode winkels. Dat kan zomaar 5 tot 10 winkels verschil uitmaken.

Winkeldichtheid en Horeca dichtheid
Op een vergelijkbare manier is gekeken naar een ander populair onderwerp op dit moment: de winkeldichtheid en horeca dichtheid. Ofwel: wat is een gezonde balans tussen het aantal winkels en het aantal horeca zaken in een gemeente? Ook hier zien we duidelijke verschillen als we kijken naar de leefstijlen van de inwoners in een gemeente.

Wilt u meer lezen over deze analyse, download dan hier de pdf met het hele artikel, of neem contact op met André Doffer.