27 juli

14 juli werd al bekend dat Zapp zich terugtrekt uit Nederland, en vorige week (25 juli) werd bekend dat Gorilla’s zich terugtrekt uit 6 steden in Nederland.

Opvallende berichten, als je bedenkt dat begin dit jaar nog sprake was van een snelle opmars van flitsbezorging in Nederland. Wat is er veranderd?

In twee expertsessies van KERN vastgoedprofessionals en De Retailagenda heeft DISCvision in maart en april een beeld geschetst van het klantprofiel van de verschillende flitsbezorgdiensten. Daarbij kwam een duidelijk beeld van de doelgroep  naar voren: De leefstijlgroepen Rood, Paars en Blauw (de Urban Experience groep en de Urban Professionals) zien we veel vaker terug onder de klanten van flitsbezorgdiensten dan andere leefstijlgroepen

Figuur 1: Beschrijving van de klantgroep uit de presentatie van 16 maart. De gehele presentatie is bij dit artikel terug te vinden

In deze expertsessies is verder gekeken naar de steden waar flitsbezorgers actief zijn. Daarbij bleek, dat drie van de vier flitsbezorgers ook vaker hebben gekozen voor plaatsen, waar deze doelgroepen goed vertegenwoordigd zijn. Alleen flitsbezorgdienst Flink is in veel meer gemeenten actief.

Nu we weten dat Gorilla’s de activiteiten in zes steden heeft beëindigd, is het interessant om te zien of dit doelgroep profiel in deze steden dan ook minder sterk naar voren komt. In de grafiek hieronder is dit weergegeven.

De klantgroepen Rood, Paars en Blauw komen ook in de 17 steden waar Gorilla’s actief  was, duidelijk naar voren. (weergegeven met de linker balkjes)  In deze steden kan gemiddeld 43,7% van de huishoudens tot de doelgroep gerekend worden. Landelijk hebben de klantgroepen Rood, Paars en Blauw een aandeel van 26,1%. (rechter balkjes) Daarmee is de sterke representatie van de leefstijlgroepen die graag van flitsbezorging gebruik maken, duidelijk zichtbaar.
Kijken we naar de 6 gemeenten waar Gorilla’s zich nu terugtrekt (de middelste balkjes), dan zien we dat het doelgroep potentieel daar uitkomt op 27,8%. Iets meer dus dan het landelijke gemiddelde, maar veel minder dan het gemiddelde van 43,7% van de huishoudens in de 17 steden waar deze flitsbezorger eerder actief was.
Deze analyse laat duidelijk zien dat naast een goede positionering en marketing, ook voldoende aanwezigheid van de psychografische doelgroep van belang is voor een winstgevende exploitatie. In 6 van de 17 steden is de doelgroep wel iets sterker aanwezig, maar blijkt dit onvoldoende voor een rendabele exploitatie. In de 11 steden waar Gorilla’s actief blijft, is de doelgroep met een wel overtuigend aanwezig. En dit geldt zeker ook voor nog enkele gemeenten in Nederland.