11 juli

De KERN lustrum studiereis gaat naar Berlijn. Onze partner Herman Kok organiseert, na de eerdere reizen naar Helsinki, Wenen & Bratislava, en Warschau deze keer de drie volle dagen in Berlijn. KERN, het Netwerk voor Centrumgebieden en Retail, zal te voet, met de fiets, en met de U- en S-Bahn, de ‘vibe’ van deze facinerende stad optimaal gaan beleven! De internationale ervaring en het zeer uitgebreide internationale netwerk van Herman wordt zo niet alleen voor de projecten van specifieke opdrachtgevers benut, maar ook voor het verbinden van de deelnemers uit de verschillende netwerken. Ook als associate partner van DISCvision werkt Herman graag weer aan mee aan deze reis naar Berlijn.

De Muur die de stad verdeelde in West en Oost is inmiddels bijna 35 jaar verleden tijd en het westen en oosten van de stad zijn weer grotendeels aan elkaar gegroeid.  En sinds 25 jaar is Berlijn de hoofdstad van het verenigde Duitsland. Een transitie die de DISCvision partner Douwe Reitsma, als partner van Kolpron Consultants (Ecorys) mee maakte met opdrachten vanuit de bouwsector en de Nederlandse toeleveringsindustrie.

Wat gaat KERN doen? Natuurlijk aandacht voor de drie hoofdcentra van Berlijn. Historisch is Berlijn altijd een stad geweest met meerdere binnensteden, hetgeen versterkt is door ruim 40 jaar deling. Het Ku-Damm gebied met het KaDeWe warenhuis heeft zich heruitgevonden als het centrum voor de well-to-do en trekt ook veel internationale shoppers. Het gebied rond Alexanderplatz, het centrum van Oost-Berlijn, de vroegere hoofdstad van de DDR, is flink opgewaardeerd en geldt nog steeds als het centrum van Oost-Berlijn met het nieuw ontwikkelde succesvolle Alexa winkelcentrum. En voorts gaan we naar Mitte met The Playce, met de nieuwe Manifesto foodhall, en de Mall of Berlin.

Berlijn is een stad van buurten, ook wel Kieze genoemd. Ruim aandacht voor verschillende Kieze in de stad. Ondermeer de Bergmannstrasse met de Marheineke markthal, en de Markthalle Neun in Kreuzberg. Hierbij zal ook aandacht zijn voor supermarktconcepten. Vegetarisch, bio, en onverpakt zijn belangrijke thema’s in Berlijn. Een bezoek aan het hippe Friedrichshain met het RAW Gelände, en de Karl Marx Allee met façades gebouwd in socialistisch realisme stijl in de begin dagen van de DDR, ontbreekt niet. Ook komen we langs een mooie transformatie van een warenhuis tot het hoofdkantoor van Zalando.

Een van de grootste gebiedsontwikkelingen is Mediaspree. De Uber Arena en het East Side Center zijn belangrijke trekkers, en de Oberbaumbrücke is een icoon voor de stad. Tegen Mediaspree ligt de Holzmarkt, een bijzonder fraai voorbeeld van een bottom-up coöperatieve ontwikkeling, met wonen, werken, en social meeting space.